Projekty - IB:
Integrovaný blok „S Doubraváčkem do podzimních zahrad, polí a lesů“ |
|
Časové zařazení |
září – polovina listopadu |
Navrhovaná témata
|
Poprvé ve školce, Moji kamarádi, Naše školka; Můj dům; Podzim na zahrádce; Podzim na poli; Podzimní les; Malíř podzim maluje, Počasí je na draka; Zvířátka se chystají na zimu; Jablíčkové království, Kaštánci, Strašidýlka |
Záměr bloku
Tento blok je zařazen na začátek školního roku, kdy děti přicházejí - po prázdninách nebo úplně poprvé - do mateřské školy. Kamarádem, který děti bude provázet celým školním rokem, je i skřítek Doubraváček. V tomto bloku se děti seznámí se skřítkem a jeho kamarády a zavítají společně do podzimní přírody. Společně budeme vytvářet pravidla společného soužití a učit se tato pravidla dodržovat. Budeme rozvíjet sebeobslužné a praktické dovednosti, podporovat dětská přátelství, navazování sociálních kontaktů a komunikační dovednosti. Zaměříme se na změny v podzimní přírodě a na plody, co nám podzim přináší. S přírodou se aktivně seznámíme na vycházkách do okolního prostředí.
Dílčí vzdělávací cíle:
-
rozvoj a užívání všech smyslů
-
postupný rozvoj sebeobslužných a praktických dovedností s přihlédnutím k věku dítěte
-
rozvoj komunikativních dovedností
-
získání relativní citové samostatnosti
-
rozvoj schopnosti sebeovládání
-
rozvoj představivosti a fantazie
-
osvojování si poznatků a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, podpora přátelství
-
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
-
rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
-
poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
-
seznamování se s prostředím mateřské školy, s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
-
vytváření povědomí o přírodě, osvojování si poznatků o přírodě a péči o ni
-
osvojování si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností při péči o okolí
-
vytváření bezpečného prostředí
Vzdělávací nabídka
-
aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
-
vytváření pravidel společného soužití
-
činnosti vedoucí k rozvoji sebeobsluhy
-
pohybové hry a činnosti, vycházky do okolí
-
činnosti vedoucí k rozvíjení vzájemné komunikace mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými
-
různorodé společné hry a skupinové činnosti umožňující dětem spolupodílet se na jejich průběhu i výsledcích
-
práce s knihou, obrazovým materiálem
-
manipulace s předměty, třídění
-
hry podporující tvořivost, představivost a fantazii
-
činnosti zaměřené na poznávání prostředí mateřské školy a jejího okolí
-
hudební a hudebně pohybové činnosti
-
výtvarné činnosti zaměřené na období podzimu
-
grafomotorické činnosti (dle grafomotorického plánu)
-
poznávání okolí, výlety do blízkých i vzdálenějších míst
Očekávané výstupy
-
prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
-
zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami zvládat jednoduchou sebeobsluhu a pracovní úkony (přiměřeně k věku), uplatňovat základní kulturně hygienické návyky, odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých
-
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování, respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
-
být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
-
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
-
porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
-
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
-
začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti, pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
-
vést rozhovor, popsat situaci (skutečnou, na obrázku…)poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, porozumět slyšenémuvyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
-
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí
-
osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí
-
všímat si změn a dění v nejbližším okolí
-
mít povědomí o významu životního prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
si všímá dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti,
-
nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci,
-
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím.
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším,
-
rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost,
-
se dokáže ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy,
-
napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí,
-
je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá,
-
má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat,
-
poluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat,
-
uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu.
Integrovaný blok „Kouzelný čas splněných přání“ |
|
Časové zařazení |
polovina listopadu – konec února |
Navrhovaná témata
|
Mikuláš a čerti; Advent; Dopis Ježíškovi, Vánoce; Tři králové, Zima kolem nás; Počasí; Zimní sporty a radovánky; Řemesa a povolání; Jak se oblékáme; Moje tělo; Zdraví; Jídlo; Karneval; Pohádky, Co už umím, co už znám |
Záměr bloku:
Blok začíná obdobím před adventem a končí s odcházející zimou. Se skřítkem a jeho kamarády se připravíme na zimu, prožijeme společně advent a vánoční svátky, zimní radovánky a povíme si i něco o zdraví. Na konci se ještě vypravíme do pohádky. Záměrem tohoto bloku je seznámení se s tradicemi u nás i ve světě, rozšíření poznatků o přírodě v souvislosti se zimním obdobím a získání nových poznatků o zdraví a zdravém životním stylu.
Dílčí cíle
-
rozvoj pohybových dovedností
-
uvědomění si vlastního těla
-
osvojení si poznatků o těle a zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
-
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
-
rozvoj tvořivosti
-
rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
-
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
-
posilování prosocionálního chování
-
seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
-
rozvoj schopnosti přijímat základní hodnoty společenství
-
vytváření povědomí o existenci ostatních kultur
-
osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností ke spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
-
poznávání jiných kultur
Vzdělávací nabídka
-
pohybové aktivity – hudebně pohybové hry, tanečky
-
lokomoční pohybové činnosti, zdravotní cvičení
-
pohybové aktivity na sněhu – bobování, koulování, hry se sněhem
-
aktivity zaměřené na období adventu, Mikuláše a vánočních svátků (vyrábění v souvislosti s adventem a vánočními svátky, vánoční jarmark, pomoc při výzdobě školky, pečení cukroví…)
-
seznamování se s lidovými zvyky a tradicemi
-
recitace, zpěv, dramatizace
-
příprava vystoupení pro rodiče
-
Mikulášská a vánoční nadílka
-
činnosti zaměřené na prevenci zdravého životního stylu
-
činnosti zaměřené na poznávání lidského těla, prevence úrazů
-
práce s obrazovým materiálem, s knihou, s encyklopediemi
-
práce s interaktivní tabulí
-
poslech pohádek, příběhů, dokončování příběhů
-
hry zaměřené na rozvoj spolupráce, kooperace
-
tvůrčí činnosti (výtvarné, pracovní) a využití méně tradičních materiálů
-
hry zaměřené na orientaci v rovině, v prostoru
-
hry zaměřené na rozvoj smyslů
Očekávané výstupy
-
vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
-
ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
-
vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
-
pojmenovat části těla, některé orgány, znát základní pojmy užívané
ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem -
rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
-
mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc
-
uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, těšit se z hezkých a příjemných zážitků
-
respektovat potřeby jiného dítěte, vnímat, co si druhý přeje či potřebuje
-
uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dětmi i s dospělými
-
zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
-
vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
-
formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
-
učit se nová slova a aktivně je používat, naučit se zpaměti krátké texty, projevovat zájem o knížky
-
domluvit se slovy i gesty, improvizovat
-
vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí a uvažuje
-
vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
-
chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy
-
uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit
-
mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
se učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímáelementární matematické souvislosti,
-
chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje svémyšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog,
-
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím,
-
dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.).
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim,
-
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých,
-
se zajímá o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění,
-
spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu
-
a chápe potřebu je zachovávat,
-
ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit,
-
dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské).
Integrovaný blok „S Doubraváčkem jdeme naproti sluníčku…“ |
|
Časové zařazení |
březen – duben |
Navrhovaná témata
|
Jaro; Počasí; Upletli jsme pomlázku, Pracujeme na zahrádce; Zvířátka a jejich mláďátka; Květiny; Stromy a keře; Slavíme Velikonoce; Den Země; Ekologie; Čarodějnice, Moje máma a můj táta |
Záměr bloku
V tomto bloku se seznámíme s jarem a se vším, co k jaru patří. Probudíme společně přírodu ze zimního spánku, seznámíme se s prvními jarními květinami, s proměnami počasí. Oslavíme také tradiční jarní svátky. Budeme se věnovat i zvířátkům a hlavně mláďátkům, která se na jaře rodí, oslavíme „Den Země“ a čarodějnice. Hlavním záměrem tohoto bloku je prohloubení a upevnění poznatků o přírodě, získání nových poznatků z oblasti ochrany přírody a obeznámení se s tradicemi v souvislosti s velikonočními svátky.
Dílčí cíle
-
zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
-
rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
-
osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody, pohody prostředí
-
rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
-
posilování přirozených poznávacích citů
-
rozvoj paměti a pozornosti, myšlenkových operací
-
rozvoj pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
-
rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
-
rozvoj kooperativních dovedností
-
rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se, spolupracovat a spolupodílet se
-
rozvoj společenského a estetického vkusu
-
osvojení dovedností potřebných k péči o okolí
-
rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
-
vytvoření podvědomí vlastní sounáležitosti se světem, s přírodou
-
pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Nabídka činností
-
pohybové hry a činnosti
-
vycházky, sportovní chůze
-
smyslové a psychomotorické hry
-
pozorování probouzející se přírody, experimentování a pokusy
-
aktivity a činnosti v souvislosti s velikonočními svátky (tradice, zvyky, výtvarné, hudební a pracovní činnosti, koledy…)
-
manipulace s předměty, práce s knihou, s interaktivní tabulí
-
hry na rozvoj artikulačních a komunikačních dovedností
-
recitace, vyprávění
-
hry na rozvoj orientace v prostoru
-
vycházky a výlety za zvířátky, pozorování zvířat v jejich přirozeném prostředí
-
jednoduché pracovní činnosti na zahradě MŠ – setí, hrabání, zalévání…
-
kooperativní činnosti
-
společenské hry
-
čarodějný týden – činnosti v souvislosti s oslavou tohoto svátku, netradiční sportovní disciplíny
Očekávané výstupy
-
zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
-
koordinovat lokomoci, sladit pohyb s rytmem a hudbou
-
uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
-
rozhodovat o svých činnostech
-
ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
-
zorganizovat hru
-
spolupracovat s ostatními
-
chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
-
dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
-
vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
-
vyjadřovat se samostatně a smysluplně ve vhodně zformulovaných větách
-
sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
-
utvořit jednoduchý rým
-
sledovat a vyprávět příběh, pohádku, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film
-
vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
-
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
-
řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
-
zvládat běžné činnosti a požadavky, jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
-
rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
-
pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
se učí s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocídospělého,
-
užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích,
-
rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou,
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní,
-
dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.).
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim, projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším,
-
rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost,
-
se chová při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout,
-
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se učí svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat,
-
dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky,
-
má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých,
-
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky,
-
ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit.
Integrovaný blok „Jedeme naproti k prázdninovým radovánkám“ |
|
Časové zařazení |
květen – srpen |
Navrhovaná témata
|
Moje rodina; Řemesla; Doprava; Les a jeho plody; Hmyz; Bezpečnost; Svátek dětí; Naše vlast - výlety; Cestujeme do světa; Vesmír; ZOO, Prázdniny |
Záměr bloku
V tomto bloku se budeme věnovat tématům o rodině, oslavíme svátek maminek i svátek dětí. Vydáme se do přírody, budeme zkoumat a objevovat nejen nejbližší okolí, povíme si něco o naší republice i o vesmíru. O prázdninách se budeme věnovat zejména hravým činnostem, převážně ve venkovním prostředí. Seznámíme se s dopravními prostředky, s bezpečností na silnici a budeme se učit, jak se v nebezpečných situacích chovat. Záměrem bloku je rozšířit dětem blízké téma, kterým je rodina, získat nové poznatky o práci a jejím významu, seznámit se s místem, kde žijeme, učit se vyhodnocovat nebezpečné situace, jak se v takových situacích chovat a jak jim případně předcházet.
Dílčí cíle
-
ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
-
vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
-
osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní a poznatků o znakových systémech a jejich funkci
-
přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému
-
posilování přirozených poznávacích citů
-
rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
-
získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
-
rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
-
ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
-
vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
-
vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
-
vytváření povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí,
o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách -
rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Vzdělávací nabídka
-
pohybové činnosti zaměřené na rozvoj fyzické zdatnosti (zejména venku, v přírodě), delší pěší chůze
-
relaxační činnosti, dechová cvičení
-
výlety s poznáváním krás ČR (blízké vzdálenější okolí)
-
pobyt na školce v přírodě
-
činnosti směřující k prevenci úrazů
-
oslava svátku matek, svátku dětí
-
návštěva různých míst v obci v souvislosti s tématem o řemeslech, přímé pozorování některých povolání
-
práce s knihou, s obrázky, obrázkové čtení
-
grafomotorické činnosti
-
konstruktivní hry
-
činnosti zaměřené na rozvoj, paměti, pozornosti, postřehu
-
zpěv, hudební hry s využitím netradičních materiálů
-
hry a činnosti zaměřené na rozvoj bezpečnosti, dopravní výchovu
-
hry s přírodninami
-
objevování, zkoumání a experimenty v exteriéru
Očekávané výstupy
-
zachovávat správné držení těla
-
ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
-
vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, které to vyžadují, odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech, odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
-
uvědomovat si své možnosti i limity
-
přijímat pozitivní ocenění i případný neúspěch, vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
-
vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
-
zachytit a vyjádřit své prožitky
-
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
-
chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný, že odlišnosti jsou přirozené
-
uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
-
bránit se projevům násilí, ubližování, ponižování apod.
-
chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc
-
chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek s ohledem na druhé
-
porozumět běžným projevům citových prožitků a nálad druhých
-
vyjednávat s dětmi i dospělými, domluvit se na společném řešení
-
uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování, chránit se před ním, bránit se jeho důsledkům
-
zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami potřeby apod.
-
správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
-
chápat slovní vtip a humor
-
poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
-
rozlišovat některé obrazné symboly, porozumět jejich významu
-
sledovat očima zleva doprava
-
poznat některá písmena a číslice, poznat napsané své jméno
-
záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
-
chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat
-
nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
-
vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
-
porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení,
-
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo,
-
se učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům,
-
odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
si všímá dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem,
-
užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá
elementární matematické souvislosti.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní,
-
se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci,
-
ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku.
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej,
-
si uvědomuje, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim,
-
se chová při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout,
-
je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky,
-
odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem,
-
chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá,
-
má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat,
-
dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské).
Integrovaný blok „S Doubraváčkem do podzimních zahrad, polí a lesů“ |
|
Časové zařazení |
září – polovina listopadu |
Navrhovaná témata
|
Poprvé ve školce, Moji kamarádi, Naše školka; Můj dům; Podzim na zahrádce; Podzim na poli; Podzimní les; Malíř podzim maluje, Počasí je na draka; Zvířátka se chystají na zimu; Jablíčkové království, Kaštánci, Strašidýlka |
Záměr bloku
Tento blok je zařazen na začátek školního roku, kdy děti přicházejí - po prázdninách nebo úplně poprvé - do mateřské školy. Kamarádem, který děti bude provázet celým školním rokem, je i skřítek Doubraváček. V tomto bloku se děti seznámí se skřítkem a jeho kamarády a zavítají společně do podzimní přírody. Společně budeme vytvářet pravidla společného soužití a učit se tato pravidla dodržovat. Budeme rozvíjet sebeobslužné a praktické dovednosti, podporovat dětská přátelství, navazování sociálních kontaktů a komunikační dovednosti. Zaměříme se na změny v podzimní přírodě a na plody, co nám podzim přináší. S přírodou se aktivně seznámíme na vycházkách do okolního prostředí.
Dílčí vzdělávací cíle:
-
rozvoj a užívání všech smyslů
-
postupný rozvoj sebeobslužných a praktických dovedností s přihlédnutím k věku dítěte
-
rozvoj komunikativních dovedností
-
získání relativní citové samostatnosti
-
rozvoj schopnosti sebeovládání
-
rozvoj představivosti a fantazie
-
osvojování si poznatků a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, podpora přátelství
-
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
-
rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
-
poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí
-
seznamování se s prostředím mateřské školy, s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
-
vytváření povědomí o přírodě, osvojování si poznatků o přírodě a péči o ni
-
osvojování si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností při péči o okolí
-
vytváření bezpečného prostředí
Vzdělávací nabídka
-
aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
-
vytváření pravidel společného soužití
-
činnosti vedoucí k rozvoji sebeobsluhy
-
pohybové hry a činnosti, vycházky do okolí
-
činnosti vedoucí k rozvíjení vzájemné komunikace mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými
-
různorodé společné hry a skupinové činnosti umožňující dětem spolupodílet se na jejich průběhu i výsledcích
-
práce s knihou, obrazovým materiálem
-
manipulace s předměty, třídění
-
hry podporující tvořivost, představivost a fantazii
-
činnosti zaměřené na poznávání prostředí mateřské školy a jejího okolí
-
hudební a hudebně pohybové činnosti
-
výtvarné činnosti zaměřené na období podzimu
-
grafomotorické činnosti (dle grafomotorického plánu)
-
poznávání okolí, výlety do blízkých i vzdálenějších míst
Očekávané výstupy
-
prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
-
zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami zvládat jednoduchou sebeobsluhu a pracovní úkony (přiměřeně k věku), uplatňovat základní kulturně hygienické návyky, odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých
-
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování, respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
-
být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
-
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
-
porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
-
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
-
začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti, pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
-
vést rozhovor, popsat situaci (skutečnou, na obrázku…)poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, porozumět slyšenémuvyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
-
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí
-
osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí
-
všímat si změn a dění v nejbližším okolí
-
mít povědomí o významu životního prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
si všímá dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti,
-
nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci,
-
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím.
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším,
-
rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost,
-
se dokáže ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy,
-
napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí,
-
je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá,
-
má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat,
-
poluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat,
-
uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu.
Integrovaný blok „Kouzelný čas splněných přání“ |
|
Časové zařazení |
polovina listopadu – konec února |
Navrhovaná témata
|
Mikuláš a čerti; Advent; Dopis Ježíškovi, Vánoce; Tři králové, Zima kolem nás; Počasí; Zimní sporty a radovánky; Řemesa a povolání; Jak se oblékáme; Moje tělo; Zdraví; Jídlo; Karneval; Pohádky, Co už umím, co už znám |
Záměr bloku:
Blok začíná obdobím před adventem a končí s odcházející zimou. Se skřítkem a jeho kamarády se připravíme na zimu, prožijeme společně advent a vánoční svátky, zimní radovánky a povíme si i něco o zdraví. Na konci se ještě vypravíme do pohádky. Záměrem tohoto bloku je seznámení se s tradicemi u nás i ve světě, rozšíření poznatků o přírodě v souvislosti se zimním obdobím a získání nových poznatků o zdraví a zdravém životním stylu.
Dílčí cíle
-
rozvoj pohybových dovedností
-
uvědomění si vlastního těla
-
osvojení si poznatků o těle a zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
-
rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
-
rozvoj tvořivosti
-
rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
-
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
-
posilování prosocionálního chování
-
seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
-
rozvoj schopnosti přijímat základní hodnoty společenství
-
vytváření povědomí o existenci ostatních kultur
-
osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností ke spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
-
poznávání jiných kultur
Vzdělávací nabídka
-
pohybové aktivity – hudebně pohybové hry, tanečky
-
lokomoční pohybové činnosti, zdravotní cvičení
-
pohybové aktivity na sněhu – bobování, koulování, hry se sněhem
-
aktivity zaměřené na období adventu, Mikuláše a vánočních svátků (vyrábění v souvislosti s adventem a vánočními svátky, vánoční jarmark, pomoc při výzdobě školky, pečení cukroví…)
-
seznamování se s lidovými zvyky a tradicemi
-
recitace, zpěv, dramatizace
-
příprava vystoupení pro rodiče
-
Mikulášská a vánoční nadílka
-
činnosti zaměřené na prevenci zdravého životního stylu
-
činnosti zaměřené na poznávání lidského těla, prevence úrazů
-
práce s obrazovým materiálem, s knihou, s encyklopediemi
-
práce s interaktivní tabulí
-
poslech pohádek, příběhů, dokončování příběhů
-
hry zaměřené na rozvoj spolupráce, kooperace
-
tvůrčí činnosti (výtvarné, pracovní) a využití méně tradičních materiálů
-
hry zaměřené na orientaci v rovině, v prostoru
-
hry zaměřené na rozvoj smyslů
Očekávané výstupy
-
vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
-
ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
-
vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
-
pojmenovat části těla, některé orgány, znát základní pojmy užívané
ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem -
rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
-
mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc
-
uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky, prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, těšit se z hezkých a příjemných zážitků
-
respektovat potřeby jiného dítěte, vnímat, co si druhý přeje či potřebuje
-
uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dětmi i s dospělými
-
zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
-
vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
-
formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
-
učit se nová slova a aktivně je používat, naučit se zpaměti krátké texty, projevovat zájem o knížky
-
domluvit se slovy i gesty, improvizovat
-
vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí a uvažuje
-
vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
-
chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy
-
uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit
-
mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
se učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímáelementární matematické souvislosti,
-
chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje svémyšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog,
-
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím,
-
dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.).
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim,
-
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých,
-
se zajímá o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění,
-
spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu
-
a chápe potřebu je zachovávat,
-
ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit,
-
dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské).
Integrovaný blok „S Doubraváčkem jdeme naproti sluníčku…“ |
|
Časové zařazení |
březen – duben |
Navrhovaná témata
|
Jaro; Počasí; Upletli jsme pomlázku, Pracujeme na zahrádce; Zvířátka a jejich mláďátka; Květiny; Stromy a keře; Slavíme Velikonoce; Den Země; Ekologie; Čarodějnice, Moje máma a můj táta |
Záměr bloku
V tomto bloku se seznámíme s jarem a se vším, co k jaru patří. Probudíme společně přírodu ze zimního spánku, seznámíme se s prvními jarními květinami, s proměnami počasí. Oslavíme také tradiční jarní svátky. Budeme se věnovat i zvířátkům a hlavně mláďátkům, která se na jaře rodí, oslavíme „Den Země“ a čarodějnice. Hlavním záměrem tohoto bloku je prohloubení a upevnění poznatků o přírodě, získání nových poznatků z oblasti ochrany přírody a obeznámení se s tradicemi v souvislosti s velikonočními svátky.
Dílčí cíle
-
zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
-
rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
-
osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody, pohody prostředí
-
rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
-
posilování přirozených poznávacích citů
-
rozvoj paměti a pozornosti, myšlenkových operací
-
rozvoj pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení
-
rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností
-
rozvoj kooperativních dovedností
-
rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se, spolupracovat a spolupodílet se
-
rozvoj společenského a estetického vkusu
-
osvojení dovedností potřebných k péči o okolí
-
rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
-
vytvoření podvědomí vlastní sounáležitosti se světem, s přírodou
-
pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Nabídka činností
-
pohybové hry a činnosti
-
vycházky, sportovní chůze
-
smyslové a psychomotorické hry
-
pozorování probouzející se přírody, experimentování a pokusy
-
aktivity a činnosti v souvislosti s velikonočními svátky (tradice, zvyky, výtvarné, hudební a pracovní činnosti, koledy…)
-
manipulace s předměty, práce s knihou, s interaktivní tabulí
-
hry na rozvoj artikulačních a komunikačních dovedností
-
recitace, vyprávění
-
hry na rozvoj orientace v prostoru
-
vycházky a výlety za zvířátky, pozorování zvířat v jejich přirozeném prostředí
-
jednoduché pracovní činnosti na zahradě MŠ – setí, hrabání, zalévání…
-
kooperativní činnosti
-
společenské hry
-
čarodějný týden – činnosti v souvislosti s oslavou tohoto svátku, netradiční sportovní disciplíny
Očekávané výstupy
-
zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
-
koordinovat lokomoci, sladit pohyb s rytmem a hudbou
-
uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
-
rozhodovat o svých činnostech
-
ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
-
zorganizovat hru
-
spolupracovat s ostatními
-
chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
-
dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
-
vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky
-
vyjadřovat se samostatně a smysluplně ve vhodně zformulovaných větách
-
sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
-
utvořit jednoduchý rým
-
sledovat a vyprávět příběh, pohádku, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film
-
vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
-
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
-
řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
-
zvládat běžné činnosti a požadavky, jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
-
rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
-
pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení,
-
má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije,
-
se učí s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocídospělého,
-
užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích,
-
rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou,
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní,
-
dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.).
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim, projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším,
-
rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost,
-
se chová při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout,
-
chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se učí svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat,
-
dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky,
-
má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých,
-
chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky,
-
ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit.
Integrovaný blok „Jedeme naproti k prázdninovým radovánkám“ |
|
Časové zařazení |
květen – srpen |
Navrhovaná témata
|
Moje rodina; Řemesla; Doprava; Les a jeho plody; Hmyz; Bezpečnost; Svátek dětí; Naše vlast - výlety; Cestujeme do světa; Vesmír; ZOO, Prázdniny |
Záměr bloku
V tomto bloku se budeme věnovat tématům o rodině, oslavíme svátek maminek i svátek dětí. Vydáme se do přírody, budeme zkoumat a objevovat nejen nejbližší okolí, povíme si něco o naší republice i o vesmíru. O prázdninách se budeme věnovat zejména hravým činnostem, převážně ve venkovním prostředí. Seznámíme se s dopravními prostředky, s bezpečností na silnici a budeme se učit, jak se v nebezpečných situacích chovat. Záměrem bloku je rozšířit dětem blízké téma, kterým je rodina, získat nové poznatky o práci a jejím významu, seznámit se s místem, kde žijeme, učit se vyhodnocovat nebezpečné situace, jak se v takových situacích chovat a jak jim případně předcházet.
Dílčí cíle
-
ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
-
vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
-
osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní a poznatků o znakových systémech a jejich funkci
-
přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému
-
posilování přirozených poznávacích citů
-
rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
-
získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
-
rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti
-
ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
-
vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
-
vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
-
vytváření povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí,
o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách -
rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Vzdělávací nabídka
-
pohybové činnosti zaměřené na rozvoj fyzické zdatnosti (zejména venku, v přírodě), delší pěší chůze
-
relaxační činnosti, dechová cvičení
-
výlety s poznáváním krás ČR (blízké vzdálenější okolí)
-
pobyt na školce v přírodě
-
činnosti směřující k prevenci úrazů
-
oslava svátku matek, svátku dětí
-
návštěva různých míst v obci v souvislosti s tématem o řemeslech, přímé pozorování některých povolání
-
práce s knihou, s obrázky, obrázkové čtení
-
grafomotorické činnosti
-
konstruktivní hry
-
činnosti zaměřené na rozvoj, paměti, pozornosti, postřehu
-
zpěv, hudební hry s využitím netradičních materiálů
-
hry a činnosti zaměřené na rozvoj bezpečnosti, dopravní výchovu
-
hry s přírodninami
-
objevování, zkoumání a experimenty v exteriéru
Očekávané výstupy
-
zachovávat správné držení těla
-
ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
-
vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, které to vyžadují, odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech, odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
-
uvědomovat si své možnosti i limity
-
přijímat pozitivní ocenění i případný neúspěch, vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
-
vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
-
zachytit a vyjádřit své prožitky
-
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
-
chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný, že odlišnosti jsou přirozené
-
uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
-
bránit se projevům násilí, ubližování, ponižování apod.
-
chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc
-
chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek s ohledem na druhé
-
porozumět běžným projevům citových prožitků a nálad druhých
-
vyjednávat s dětmi i dospělými, domluvit se na společném řešení
-
uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování, chránit se před ním, bránit se jeho důsledkům
-
zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami potřeby apod.
-
správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
-
chápat slovní vtip a humor
-
poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
-
rozlišovat některé obrazné symboly, porozumět jejich významu
-
sledovat očima zleva doprava
-
poznat některá písmena a číslice, poznat napsané své jméno
-
záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
-
chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat
-
nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
-
vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
-
porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
Kompetence k učení: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení,
-
klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo,
-
se učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům,
-
odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých.
Kompetence k řešení problémů: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
si všímá dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem,
-
užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích,
-
zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá
elementární matematické souvislosti.
Komunikativní kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
se dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.),
-
ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní,
-
se domlouvá gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci,
-
ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku.
Sociální a personální kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej,
-
si uvědomuje, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky,
-
se spolupodílí na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim,
-
se chová při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout,
-
je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence: dítě ukončující předškolní vzdělávání
-
dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky,
-
odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem,
-
chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá,
-
má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat,
-
dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské).